top of page
2022_GTWC_01_Imola_DINAMIC_94 kopi (1).jpeg

Møt vår ambassadør
MARIUS NAKKEN
PORSCHE CUP SJÅFØR

Marius startet å kjøre go-kart allerede som fireåring. På den lokale banen i Ålesund kjørte han flere tusen runder allerede i sin første sesong. Han beviste da at han var en av de raskeste debutantene i 2001.

Marius har kjørt Porsche Cup samt Porsche Carrera Cup og er  i dag klar for langdistanseløp i GT World Challenge.

Les mer om Marius Nakken her

Som den eneste racingutøveren fra Norge har Porschecup-sjåfør Marius Nakken fått en egen Eksklusiv klokkekolleksjon oppkalt etter seg.

IT`S TIME

Marius Nakken Porsche Driver Von Doren Ambassador.jpg
Marius-nakken-bakside.jpg
Marius nakken klokke i boks.jpg

Fakta Marius Nakken


Født: 02.12.93
Team: MRS 
Bil: Porsche 911 (Bakhjulstrekk, 490hk, toppfart 295 km/t)
Medlem av Team Norway - Landslag - Norges Bilsportforbuds elitesatsning
Meritter:

Pallplasser: 190
Porsche Supercup Rookie 3rd 
NTCC Champion *5
DTC U21 Champion
Norgescup seier * 9

Les mer om Marius Nakken på hans hjemmeside: 

https://www.mariusnakken.com/

Se Marius live her: https://www.mariusnakken.com/live

på_2_hjul_i_svingen.jpg
Marius med klokken.jpg
Marius nakken 2.jpg
Marius Nakken tar steget videre

Marius Nakken tar steget videre i Porsche. 


- Klar for GT World Challenge med Porsche i Dinamic Motorsport

som "VIP" sjåfør og ekstra trekkplaster for serien. 

Marius nakken bil.jpg

Team Norway-fører Marius Nakken tar steget videre i Porsche, og er klar for langdistanseløp i GT World Challenge, med det Italienske teamet Dinamic Motorsport.  GT World Challenge (GTWC) er den største og mest prestisjefylte langdistanseserien i internasjonal GT-racing, med et rekordstort startfelt i 2022.  Mesterskapet inkluderer bl.a 24-timers løpet på Spa i Belgia, som regnes som et av de tøffeste og viktigste GT-løpene. 
 
Det er 52 biler påmeldt i mesterskapet, kun tre av disse er Porsche. De møter andre bilfabrikanter som Lamborghini, Ferrari, Audi, Mercedes, BMW, McLaren og Bentley. 

Strategisk valg
Etter sesongen i Porsche Supercup i 2021, var Nakken i dialog med flere team for årets sesong, men når forslaget om å kjøre GTWC kom med Porsche, var valget enkelt. 

- Jeg er takknemlig og spent på muligheten og utfordringene som ligger foran oss, og jeg vil rette en stor takk til støttespillere og team som gjør dette mulig - sier Nakken - GT World Challenge er et mesterskap som jeg har sett på lenge som videre steg i karrieren. Det gjorde det enkelt da muligheten kom i en Porsche, noe som også var en del av forutsetningen. At dette er samme biler som Porsche etterhvert vil bruke i Le Mans når GTE-bilene blir erstattet, er enda en fordel. 

I tilegg til mesterskapet i GTWC langdistanse, jobbes det også med andre gjesteinnhopp. Det er mulig at Nakken gjør gjesteinnhopp i andre sprint-serier som Porsche Supercup og / eller GTWC sin egen sprint-serie, men hovedfokus vil være i mesterskapet med Porsche i GTWC.

Internasjonalt team
I alle løpene i langdistanseserien er det tre førere som deler på kjøringen. Nakken deler bil med to Italienske sjåfører - Giorgio Roda, Italiensk mester i GT Endurance i 2020 og Alessandro Giardelli som ble nummer to i det Italienske Porsche Cup mesterskapet i 2021.

Valentino Rossi på startstreken. 
I tillegg til å møte igjen flere toppsjåfører fra Porsche Cup, blir Valentino Rossi også en av konkurrentene i år. Valentino Rossi er et kjent navn for de fleste. Den syv ganger verdensmesteren i MotoGP skal kjøre for Audi. I tillegg til sin karriere i MotoGP har Rossi mye erfaring innen baneracing, og vil i år satse fullt på langdistanseserien som "VIP" sjåfør og ekstra trekkplaster for serien. 

Marius nakken.jpg

Offisiell pre-season testing ble gjennomført på Paul Ricard i Frankrike og Hockenheim i Tyskland tidligere i mars. 
 
Mesterskapet starter på Imola i Italia allerede 1.-3. april og deretter til Paul Ricard i Frankrike den 3.-5. juni. 21.-21. juni er det offisiell testing for det legendariske 24-timers løpet på Spa i Belgia den 28.-31. juli. Hockenheim i Tyskland kjøres 2.-4. september, mens sesongavslutningen i langdistansemesterskapet er i månedsskifte september-oktober. 
 
- Sprintløp er det jeg har mest erfaring med, og langdistanseløp som 24-timersløpet på Spa vil være nytt for meg.  Jeg tror at kjørestilen min vil passe bra for denne type løp, og jeg er klar for utfordringene i årets sesong.

bottom of page